Nieuwe veerboot Terschelling?

Laatste update 02/10/2025 door Redactie

Reizigers die van plan zijn een vakantie te boeken naar Vlieland of Terschelling doen er goed aan de plannen voor de veerconcessies in de gaten te houden. De Nederlandse overheid bereidt de concessies voor die ingaan na 2029 anders in te richten — met een openbare gunning — en dat kan gevolgen hebben voor de huidige dienstverleners. (Bron: nieuwsbericht Omrop Fryslân over de open inschrijving voor veerconcessies)

Huidige situatie: Doeksen, Wagenborg en exclusieve concessies

Op dit moment wordt het personenvervoer tussen het vasteland en de Friese Waddeneilanden (zoals Vlieland en Terschelling) uitgevoerd onder concessies die onderhands zijn toegewezen. Voor Vlieland en Terschelling is dat de concessie “Waddenveren West”, uitgevoerd door rederij Doeksen. Andere verbindingen, zoals naar Ameland en Schiermonnikoog, vallen onder de concessie “Waddenveren Oost”, in handen van Wagenborg. 

Deze concessies lopen in 2029 af, en de overheid wil daarna overgaan op openbare aanbesteding (open inschrijving), zoals wettelijk voorgeschreven. 

De stap naar open aanbesteding betekent dat de huidige exploitanten (zoals Doeksen en Wagenborg) niet gegarandeerd zijn van voortzetting – andere rederijen kunnen zich inschrijven en de concessie winnen. In de pers is gesuggereerd dat Doeksen en Wagenborg mogelijk “buiten de boot vallen” wanneer er een open procedure komt. (Bron: bericht Omrop Fryslân)

Waarom deze verandering?

Er zijn verschillende overwegingen die leiden tot deze overstap:

  • Wettelijke eisen: volgens het besluit personenvervoer 2000 (Bp2000) moeten dergelijke concessies aanbesteed worden.  
  • Transparantie en eerlijk speelveld: de overheid wil dat meerdere partijen kunnen meedingen, zodat kwaliteit, prijs en innovatie bevorderd worden.
  • Toekomstbestendigheid: de nieuwe concessies moeten ruimte bieden voor duurzaamheidsdoelen (zoals emissiereductie) en flexibele aanpassing aan omstandigheden in het Waddengebied.  

Wat verandert voor reizigers naar Vlieland en Terschelling?

Als vakantieganger hoef je voorlopig niet direct wijzigingen te verwachten, maar er zijn wel een aantal aandachtspunten:

  1. Nieuwe exploitant mogelijk
    Na 2029 kan een andere rederij de vervoersrechten winnen. Dat kan leiden tot veranderingen in de dienstregeling, tarieven of schepen.
  2. Duurzaamheid en innovatie
    Werken aan schonere schepen en walvoorzieningen kan ertoe leiden dat nieuwe schepen uiterlijk 2029 moeten voldoen aan strengere milieueisen. Reizigers kunnen profiteren van stillere en milieuvriendelijkere vaarten.  
  3. Continuïteit van verbindingen
    De veerdiensten hebben een “levensaderfunctie” voor eilanders. De nieuwe concessie-eisen zullen daarom minimale dienstregelingen bevatten, ook in minder drukke perioden.  
  4. Tariefstabiliteit en reizigersrechten
    Er zullen waarschijnlijk maxima worden gesteld aan jaarlijkse tariefstijgingen zodat de veerprijzen niet uit de hand lopen. Tevens blijven Europese regels voor passagiersrechten bij vertraging of uitval van toepassing.  

En wat met Texel?

Belangrijk om te weten: de veerdienst naar Texel (van Den Helder naar Texel) valt buiten dit concessiedossier. De verbinding naar Texel wordt niet via een concessie georganiseerd, omdat een betrouwbare verbinding al kan bestaan zonder exclusief recht.  Dus voor wie naar Texel gaat: dit plan raakt je niet direct qua aanbesteding, maar je kunt de ontwikkelingen op de Wadden in de gaten houden.

Tips voor vakantiegangers

  • Check bij het boeken (vanaf 2029) welke rederij de veerverbinding exploiteert, zodat je weet welke voorwaarden gelden.
  • Let op eventuele wijzigingen in dienstregeling, tijden of tarieven met de start van de nieuwe concessie.
  • Overweeg vroeg boeken, vooral in het hoogseizoen, omdat nieuwe exploitanten mogelijk terughoudend zijn met capaciteit in de beginfase.
  • Blijf op de hoogte van aankondigingen van de overheid of veerdiensten voor wijzigingen in infrastructuur of procedures.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *